Zon, zee strand; oja en stage! - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Lotte Brink - WaarBenJij.nu Zon, zee strand; oja en stage! - Reisverslag uit Digana, Sri Lanka van Lotte Brink - WaarBenJij.nu

Zon, zee strand; oja en stage!

Door: Lotte Brink

Blijf op de hoogte en volg Lotte

07 Oktober 2013 | Sri Lanka, Digana


Hoi allemaal!

Hier ben ik weer met de laatste updates van de afgelopen twee weken.
Vorige week maandag hadden we de medical tape cursus. Dit is me nog een verhaal op zich. We zouden om 3.30 uur vertrekken van Home of Hope naar Colombo. We werden opgehaald door een chauffeur. Uiteindelijk bleek dat de chauffeur om 22.00 uur op Home of Hope zou zijn, zodat hij dan ook nog even een paar uurtjes kon slapen voordat we zouden vertrekken. Mick en ik bleven op tot dat hij er zou zijn. Om kwart over elf was hij er eindelijk. Maar toen meneer was aangekomen wilde hij dat zijn overhemd en zijn broek nog gestreken werden. Mick en ik keken elkaar heel verbaasd aan en vonden het best asociaal dat hij dat nog op zo’n tijdstip verlangde. Zo goed als Alfi en Sharmini zijn, hadden ze zijn kleren gestreken. Vervolgens bleef deze meneer nog een tijdje zitten. Mick en ik wilde ondertussen wel erg graag naar bed, omdat we om 3.00 al op moesten staan. Alfi had dit door en toen konden we eindelijk naar ons huisje toe. Toen we in ons huis waren begon deze meneer weer een heel verhaal te vertellen. Zijn naam was Sasanka en hij bleek de product manager van George Steuart te zijn. Hij had dus een goede baan en was bijna de belangrijkste man van de medical tape cursus. Hij vertelde dat hij, voordat hij wegging, nog moeite had met kiezen met welke auto hij ons op zou halen. Ja, hij heeft namelijk 12 auto’s (want hij spaart auto’s) en hij moest ons met één van die 12 auto’s op komen halen. Nadat hij deze moeilijke keuze gemaakt had was hij onderweg gegaan naar Digana. Vervolgens bood hij ons snoep en fruit aan. Na dit allemaal opgegeten te hebben konden we hem eindelijk overtuigen naar bed te gaan. Al met al sliep ik rond 1.00 uur en ging twee uur later mijn wekker weer vrolijk af.

Om 3.30 uur vertrokken we naar Colombo en rond een uur of 8 waren we daar aangekomen. Om 9 uur zou de cursus beginnen. Maar terwijl bijna iedereen om 9.00 uur binnen was, waren de mensen van de organisatie nog niet klaar hoor. Ze deden heel rustig aan om de laatste dingen af te krijgen en om 9.30 uur kon de cursus beginnen. Ik moest wel lachen, want in Nederland zou dit nooit kunnen gebeuren. Daar is alles echt op tijd geregeld en als we dan vijf minuten later beginnen is iedereen in de stress. Maar goed, de cursus begon en op den duur moesten we groepjes gaan maken. Wij stonden op en vroegen wie er bij ons in de groep zou willen en ineens stond de hele zaal om ons heen. Wij hebben ons maar even opgesplitst en zo zaten we allemaal in een groep vol met Sri Lankanen. Verder wilde iedereen met ons praten en werden we heel erg aangestaard. Ook wilden alle belangrijk mannetjes ons even de hand schudden. Na een tijdje moest ik naar voren komen, zodat José op mijn knie en mijn voet kon gebruiken om te laten zien hoe je dit intapet. Toen ik vervolgens terug liep kwamen er allemaal mannen naar me toe om te vertellen dat ik een heel mooi model was en dat ik het mooiste meisje uit deze kamer was! Nou bedankt voor de complimenten, mijn dag was weer helemaal goed haha! Voor we het wisten was de dag om en konden we weer terug naar huis. Sasanka was nog steeds heel enthousiast over ons en als wij een weekendje naar Colombo/Negombo willen dan moesten we dat hem even laten weten, want dan kon hij wel wat regelen. Nou ik laat me verrassen!

Afgelopen weekend zijn we naar Trincomalee geweest. We hadden aan Vijideran gevraag of hij onze taxichauffeur wilde zijn en dat wilde hij. Hij is 24, woont bij Alfi en Sharmini en wil taxichauffeur worden. Om 6 uur vertrokken we richting Trincomalee en rond 11 uur waren we daar aangekomen. Tussendoor zijn we nog gestopt bij de Kanniya Hot Spring Wells. Dit zijn natuurlijke waterbronnen met warm water erin. Dit water is ook natuurlijk warm geworden en ze geloven dat dit water goed is voor de huid en dat het helpt genezen bij reumatoïde artritis. Het was heel leuk om even te zien en het water is heerlijk warm! Daarna zijn we naar ons hotel gegaan. We hadden een hotel aan het strand en het was echt heerlijk. We hebben ons omgekleed en zijn daarna meteen op het strand neer geploft. We hebben heerlijk gezwommen en gezond. Vervolgens zijn we naar Pigeon Island gegaan. Dit was een eiland waar je heel mooi kon snorkelen en waar veel verschillende soorten vogels vlogen. We begonnen met het snorkelen en het was echt heel gaaf! Er waren hele mooie vissen en het water was ook nog eens heel helder! Maar ik moet zeggen dat ik het na een kwartiertje wel weer gezien had, want ik vond het doodeng! Die vissen zwommen echt overal! Vlak onder je door en vlak langs je heen. Ik heb volgens mij ook een aantal keer gegild in mijn snorkel haha. Maar goed, toen was ik er maar uitgegaan en ben ik gaan socializen met Vijideran. Nadat we terug waren van Pigeon Island zijn we met de taxi naar de stad gereden om ergens lekker te gaan eten. We hadden gevraagd of Vijideran misschien iets wist en die wist een heel goed restaurant! We hebben heerlijk gegeten. Toen we uit het restaurant kwamen was er tegenover ons een podium waar een bandje stond te spelen. Daarvoor stonden de mensen met een geestelijke achterstand te dansen en daar omheen stond er veel publiek te kijken. Wij hadden wel zin in een feestje, dus we zijn naar het midden toe gerend en zijn mee gaan dansen. Het was echt hilarisch, maar wel heel leuk! Ineens kwamen er allemaal kinderen mee dansen en iedereen stond te joelen en ons te filmen. Na het liedje waren we toch maar terug naar de taxi gegaan. Toen wij bij de taxi stonden kwam Vijideran even later ook aangelopen en moest lachen toen hij ons zag. Hij stond blijkbaar tussen het publiek naar het bandje te kijken en hij heeft ons dus zien dansen. Het eerste wat hij vroeg was: ‘zijn jullie dronken’? Maar we konden hem gerust stellen dat we niks gedronken hadden haha.

De volgende dag zijn we om 9 uur vertrokken. Als eerste zijn we een kerk gaan bezoeken. Dit ziet er echt heel anders uit dan in Nederland. Er zit veel meer kleur in en het is nogal kitscherig, maar het was wel heel leuk om te zien. Daarna zijn we even in het stadje wezen kijken. We kwamen een vismarkt tegen en het was echt heel vies! Overal op de grond lag vis en er waren ook ontzettend veel krabben. Deze krabben zaten dan in een emmer en de helft leefde ook nog eens! Toen we uitgekeken waren zijn we doorgegaan naar Dutch fort. Hier hebben we een hindoeïstische tempel bezocht. Het was leuk om te zien en we hebben zo’n armbandje om laten doen die geluk brengt als hij afgesleten is! Hierbij kregen we ook meteen een mooie stip op ons voorhoofd, dus ik voelde me op en top hindoe! Na deze tempel zijn we door gegaan naar een museum van de watermarine. Hier hebben we veel oude wapens en loopgraven gezien. Daarna zijn we door gegaan naar de boten en hebben we een half uurtje gevaren. Toen iedereen was ingestapt, de boot was vertrokken en we een tijdje onderweg waren kwam er zo’n mannetje naar me toe. Hij vroeg iets in het Engels, maar ik verstond er natuurlijk weer eens geen reet van. Daarna zei hij dat ik mee mocht komen. Hij liep voor me uit naar de stuurmanshut en de man die aan het sturen was maakte plaats bij het stuur. Ik mocht gaan zitten en heb dus gewoon die boot bestuurd, terwijl er ongeveer 30 man op die boot zat! Na dit avontuur zijn we wat gaan drinken bij het Dutch Bank Café. Hier hadden we meteen de menukaart voor die avond bekeken en mijn oog viel meteen op het gerecht: PIZZA MAGERITHAAAA. Ik was helemaal gelukkig en hier heb ik deze avond dan ook echt van genoten. Na het avondeten hadden we nog een fles sprite en wat chips gekocht en toen zijn we naar het strand gegaan om daar nog even van de avond te genieten.

De volgende ochtend zijn we er om 5.15 uitgegaan. We wilde namelijk de zonsopgang gaan zien. We hadden onze kussens meegenomen, want we hadden het plan om na de zonsopgang op het strand verder te slapen. De zonsopgang was heel mooi en toen de zon op was zijn we, behalve Mick, nog eens lekker gaan slapen. Mick was een strandwandeling gaan maken, maar toen hij na ongeveer een half uur terug kwam stonden er allemaal lokale mensen om ons heen om foto’s van ons te maken! Dit was echt bizar om achteraf te horen, want ik had er echt helemaal niks van gemerkt! Nadat we wakker waren geworden hadden we ontbeten en zijn we daarna gaan zwemmen in de zee. Om half twaalf zijn we gaan douchen en om 12 uur zijn we weer in de taxi gestapt op naar huis. Toen we rond 17.00 uur weer thuis waren, waren er allemaal jongeren bij Home of Hope. Nishla (19 jaar en het nichtje van Alfi en Sharmini) moest een project voor school doen, dus ze bleven allemaal slapen. Het waren hele aardige en gezellige jongens. Wij waren na het eten op ons terras gaan zitten en naast ons begonnen er twee jongens te zingen en het klonk echt heel goed. Wij slopen er naartoe om even om het hoekje te gluren. Dit hadden ze natuurlijk meteen door, dus we mochten verder komen en toen hebben we met ze gezongen en gedanst! Er hing een hele leuke sfeer en het was heel gezellig. De volgende morgen hebben ze ons cricket geleerd! Nu snappen we eindelijk het spel, maar het is echt helemaal niks voor mij haha. Ik kan die bal echt niet fatsoenlijk raken als hij wordt aangegooid. Maar het was wel gezellig en daar gaat het om:).

  • 07 Oktober 2013 - 23:15

    Elly:

    Hoi Lotte, zo te lezen vermaak jij je wel. Leuk om te lezen dat je in Trincomalee bent geweest, want daar hebben wij gewoond en heel wat keren van het strand genoten, in Upuveliu dan, dat is er vlakbij.
    Groetjes van Elly

  • 08 Oktober 2013 - 18:26

    Lotte:

    Hoi Elly,

    Wat leuk dat jullie daar hebben gewoond! Wij hadden ons hostel in Nivaveli, dat is geloof ik maar een paar kilometer bij Upuveliu vandaan.

  • 12 Oktober 2013 - 22:37

    Janneke Van Nummer 17......:

    Hallo Lotte,

    Wàt een gewèldig ervaring zal dat alles voor je zijn en ik gun je al dat moois en leerzaams van harte!
    Geniet van die andere wereld met volle teugen en als ik jouw verhalen lees, kan ik meeleven.

    Wat mooi dat je deze kans krijgt en je steentje kan bijdragen voor de kinderen.
    Geef hen maar hééél veel liefde en aandacht!

    Een hartelijke groet van, Janneke.

  • 14 Oktober 2013 - 14:00

    TedR:

    Dag Lotte,
    Je hebt weer een gezellig verslag gemaakt van al jouw avonturen en avond uren . Soms is het niet zo geloofwaardig bv. als je schrijft over een 'vrolijke wekker' na een pitstop van twee uur . . . . , maar ook wel weer eerlijk als je zegt dat je de complimentjes heel aardig vindt na het tapen.
    En de weekenden zijn goed gevuld met het verkennen van land en cultuur : Kerk, tempel, varen inclusief sturen, museum en loopgraven op een dag en 'n pizza toe. Vooral de ontmoetingen met mensen daar is natuurlijk een schat aan ervaringen. Merk je dan nog iets van de jarenlange burgeroorlog of is dat een taboe ? Als je een echt goede beurt wilt maken dan is een beetje cricket spelen wel een vereiste ; een mis(s)slag is 'n blamage ! O ja, gaat de stage verder wel goed?
    Houd je haaks en een groet van TedR

  • 27 Oktober 2013 - 13:03

    Lotte Brink:

    Ted bedankt voor al je leuke reacties! In de delen waar wij tot nu toe zijn geweest merk je niet heel veel meer van de burgeroorlog. Dit wordt erger als we naar Jaffna gaan (wat uiteraard nog op de planning staat). Wel hebben we het er met onze srilankaanse fysiotherapeuten over gehad, maar we merkten al snel dat dit voor hun best een lastig en moeilijk onderwerp is.

    Ik schaamde me inderdaad wel een beetje dat het cricket spelen niet zo goed lukte, maar daarna hebben we nog met ze gevoetbald en toen was ik duidelijk beter dan hun! Dit maakte mijn schaamtegevoel weer een beetje goed!

    De stage gaat verder ook heel goed. Elke dag zien we weer hele nieuwe en bijzondere cliënten. Ik heb ondertussen een nieuw verslag gepost over mijn stage en ik hoop dat wat meer duidelijkheid schept over de stage zelf!

    Groetjes Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 537
Totaal aantal bezoekers 20422

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2013 - 20 Januari 2014

Home of Hope Sri Lanka

23 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: